Οι ραγδαίες εξελίξεις στο χώρο των τεχνολογιών οδήγησαν στη δημιουργία ενός νέου περιβάλλοντος, μιας νέας κοινωνίας, αυτή της Πληροφορίας. Η εξ αποστάσεως μάθηση, οι τηλεδιασκέψεις και άλλες αναρίθμητες δυνατότητες που προσφέρει η χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών στο σχολείο καθιστούν επιτακτικότερη την ανάγκη για την ενσωμάτωσή τους στο χώρο του σχολείου. Έτσι όλο και περισσότερες χώρες σπεύδουν να αναδιαμορφώσουν το σύστημα εκπαίδευσης ώστε να συμπεριληφθεί σ΄ αυτό η δημιουργική αξιοποίηση των υπολογιστών.
Οι ΤΠΕ στην εκπαίδευση ουσιαστικά χρησιμοποιούνται ως αυτόνομο γνωστικό αντικείμενο, υπηρετώντας στόχους που σχετίζονται με τον τεχνολογικό αλφαβητισμό, και ως βοηθητικό εργαλείο για τη διδασκαλία άλλων γνωστικών αντικειμένων, διευκολύνοντας έτσι το έργο των εκπαιδευτικών, το οποίο καταλήγει να είναι κυρίως καθοδηγητικό, διαμεσολαβητικό και διευκολυντικό. Τα όμορφα γραφικά, τα χρώματα, η μουσική, τα ηχητικά εφέ, τα διάφορα παιχνίδια, βοηθούν στην οπτικοποίηση και στη σύλληψη δυσνόητων εννοιών με αποτέλεσμα να ενθαρρύνουν τη μάθηση, να κεντρίζουν το ενδιαφέρον του μαθητή και να το διατηρούν αμείωτο, πράγμα που λίγοι εκπαιδευτικοί κατάφερναν παλαιότερα. Ακόμη, μέσω της χρήσης των ΤΠΕ οι μαθητές λαμβάνουν διαρκή ανατροφοδότηση, βελτιώνουν την κατανόησή τους και οικοδομούν νέα γνώση. Έτσι ενεργοποιούνται, αφού εμπλέκονται σε διαδικασίες μέσα από τις οποίες κατακτούν οι ίδιοι τη γνώση, αναπτύσσοντας ικανότητες και δεξιότητες, καλλιεργώντας παράλληλα την ελεύθερη σκέψη και έκφραση και τον προβληματισμό.
Βοηθούν, λοιπόν, στην ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων, όπως είναι η επικοινωνία και η συνεργασία, κυρίως μέσω της ανάπτυξης δραστηριοτήτων στο πλαίσιο ατομικών ή ομαδικών εργασιών, διαμέσου των οποίων επέρχεται η κοινωνική αλληλεπίδραση η οποία στηρίζεται κατεξοχήν στη συνεργατική διερευνητική διδασκαλία. Έτσι σταδιακά επιτυγχάνεται η εξοικείωση του μαθητή με την αποτελεσματική χρήση των ΤΠΕ, αλλά και η ανάπτυξη της ικανότητας του να συζητά, να επιχειρηματολογεί, να διαλογείται εποικοδομητικά, να αναπτύσσει αναλυτική και συνθετική σκέψη, η οποία στη συνέχεια οδηγεί στην ανάπτυξη ευρύτερων δεξιοτήτων κριτικής σκέψης, δεοντολογίας και διάθεσης για ενεργοποίηση και δημιουργία τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Όλα αυτά σαφώς συμβάλλουν στην πολιτισμική, πνευματική, κοινωνική και ηθική ανάπτυξή των μαθητών. Με τη χρήση των ΤΠΕ το άτομο μαθαίνει, ενεργεί, ζει και συνεργάζεται με τους άλλους, υπάρχει.
Τέλος, σημαντικό είναι να αναφέρουμε ότι η εισαγωγή των ΤΠΕ στην εκπαίδευση σημαίνει χρήση τους και στην διοίκηση της εκπαίδευσης.
Είναι γνωστό ότι η Πληροφορική και οι ΤΠΕ έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαίδευσης αλλά και γενικά όλης της κοινωνίας.Πλέον δεν νοείται άνθρωπος χωρίς μια στοιχειώδη γνώση υπολογιστή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ σωστά θέτεις τις θετικές επιδράσεις του υπολογιστή, της τεχνολογίας αλλά και των ΤΠΕ. Βέβαια πιστεύω ότι πάντα ο δάσκαλος εκτός από όλα αυτά πρέπει να έχει και κάτι χειροπιαστό στα χέρια του για να δείξει στα παιδιά.Για παράδειγμα κατά την γνώμη μου ένας μαθητής θα καταλάβει καλύτερα την έννοια του κύβου αν πιάσει στα χέρια του έναν κύβο παρά αν τον δει από τον υπολογιστή. Όλα αυτά τα λέω χωρίς να μειώνω την συμβολή των ΤΠΕ στην εκπαίδευση.
Όλοι γνωρίζουμε ότι οι ΤΠΕ έχουν βοηθήσει αρκετά στην εκπαίδευση και στο μέλλον πρόκειται βοηθήσουν ακόμη παραπάνω μέσα από την χρήση τους σε όλα αυτά που έχεις αναδείξει παραπάνω στο κείμενό σου.
4646 ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ